Ile wody należy pić dziennie?

Ile wody należy pić dziennie?

O tym, że woda to główny składnik ludzkiego organizmu wiedzą już prawie wszyscy. Jednak dalej nie każdy wie, ile dokładnie wody powinniśmy pić na co dzień. Od czego zależy ta wartość? Kiedy powinniśmy pić więcej wody? W naszym artykule postaramy się wyjaśnić te kwestie.

Picie wody jest dla organizmu niezwykle ważne. Człowiek składa się w 60-70% właśnie z tej substancji. Potrzebuje więc jej każdy system funkcjonujący w naszym organizmie. Woda wypłukuje toksyny z organizmu, transportuje składniki odżywcze do wszystkich komórek, chroni przed przegrzaniem organizmu. Warto wiedzieć, że płyny do organizmu dostarczamy nie tylko pijąc je, ale także jedząc owoce, warzywa, chleb czy nawet orzechy! Warzywa i owoce zawierają w sobie około 90% wody, chleb około 30%, a orzechy 5%! Jedząc więc dużo owoców i warzyw, sporą część zapotrzebowania na wodę, uzupełnimy właśnie dzięki nim. Stanowią jej źródło dla organizmu aż w 18%! Pamiętając jednak, że płyny to aż 62% źródła nawodnienia organizmu, wybierajmy je rozsądnie, stawiając na wodę, a nie słodzone napoje. Warto jednak pamiętać, że woda wodzie nierówna i nie każda z nich ma taką samą zawartość minerałów. Skład wody zależy od zawartości magnezu, wapnia, potasu czy wodorowęglanów. Bogata w te składniki to wysokozmineralizowana woda mineralna, która pozwala dostarczyć do organizmu minerały, wspomaga metabolizm, czy nawet odkwasza organizm. Taką wodą jest na przykład naturalna woda mineralna Piwniczanka.

Ile wody pić?

Mimo, że każdy organizm potrzebuje do przeżycia płynów, nie ma uniwersalnej ilości wody, którą powinniśmy spożyć w ciągu jednego dnia. Ilość wypijanej wody powinna zależeć od płci, trybu życia, aktywności fizycznej i oczywiście od pogody. I tak mężczyźni mają większe zapotrzebowanie na płyny niż kobiety, a osoby aktywne, uprawiające sport powinny oczywiście częściej po nie częściej. Picie wysokozmineralizowanej wody mineralnej jest w ich przypadku bardzo ważne. Są bowiem narażone na utratę wraz z wydzielanym potem większej ilości substancji mineralnych. Uzupełnić może je właśnie woda wysokozmineralizowana. Ilość wypijanej wody zależy od intensywności i długości treningu, ale należy o niej pamiętać przed, w trakcie i po ćwiczeniach. Warto zaznaczyć, że odpowiednie nawodnienie jest niezbędne, by trening był nie tylko przyjemny, ale przede wszystkim efektywny.

Kiedy pić więcej wody?

Wysoka temperatura nie pozostaje oczywiście obojętna dla ilości wody, jaką powinniśmy pić. W czasie cieplejszych dni, organizm chce utrzymać temperaturę na stałym poziomie, a więc bardziej się poci. Z tym procesem wiąże się większa utrata płynów. Aby nie doprowadzić do odwodnienia i osłabienia organizmu, należy więc pić więcej wody niż w czasie chłodniejszych dni. Niezależnie od pogody, po wodę warto sięgnąć obowiązkowo rano. Pijąc jedną lub dwie szklanki wody po przebudzeniu, uzupełniamy braki płynów i minerałów z nocy oraz oczyszczamy organizm z toksyn. Dzień rozpoczęty od szklanki dobrej wody mineralnej, będzie dobrym dniem!
Co ważnie, picie dużej ilości wody mineralnej w krótkim czasie nie przyniesie oczekiwanych skutków i nie nawodni komórek. Jeśli wypijemy zbyt dużo płynów na raz, zamiast dostarczyć organizmowi minerały, wypłuczemy je z organizmu. Tym samym zakłócimy równowagę elektrolitową organizmu. Ważne, by wodę mineralną pić często, ale małymi łyczkami. Tak zwane ‘picie na zapas’ nie ma więc sensu.