Picie wody mineralnej w czasie ćwiczeń jest niezbędne!

Picie wody mineralnej w czasie ćwiczeń jest niezbędne!

Aktywność fizyczna powinna być ważnym elementem życia każdego z nas. Wiele mówi się o tym, jakie ćwiczenia wybrać, gdzie ćwiczyć i jak często to robić. Podczas ćwiczeń nie możemy jednak zapomnieć również o odpowiednim nawodnieniu. To dzięki niemu trening może być jeszcze bardziej efektywny. Co warto wiedzieć o nawodnieniu w czasie ćwiczeń? Dowiecie się z tego artykułu!

Co dzieje się z organizmem podczas ćwiczeń?

W czasie treningu nasz organizm nagrzewa się. Aby nie dopuścić do przegrzania musi zacząć się pocić, a to z kolei powoduje utratę wody. Wraz z uruchomieniem tego naturalnego procesu chłodzenia, organizm traci również minerały oraz zmniejsza się jego wydajność i wytrzymałość podczas ćwiczeń. Każdy 1% odwodnienia organizmu przyspiesza pracę serca o 5 uderzeń. Wynika to ze zmniejszenia przepływu krwi przez mięśnie, co skutkuje ich zmęczeniem, a także spadkiem przewodnictwa nerwowego. Do odpowiedniej pracy organizmu niezbędne są więc płyny, np. woda mineralna. Picie wody mineralnej podczas treningu pozwala organizmowi dłużej wytrzymywać intensywne ćwiczenia. Woda zwiększa również wytrzymałość. Dzięki niej możemy wydłużyć czas treningu i spalić więcej kalorii. Stałe nawodnienie sprawia również, że serce nie musi pracować tak ciężko, aby pompować krew, a tlen i składniki odżywcze są skuteczniej transportowane do mięśni. Warto wiedzieć, że utrata już 250ml wody w skali doby obniża przemianę materii aż o 3%. Jeśli ćwiczymy więc, bo chcemy schudnąć, powinniśmy mieć także tę kwestię na uwadze.

Przepis na udany trening

Picie przypadkowych, zwłaszcza słodkich, napojów, nie jest wystarczające, by zachować równowagę wodno-elektrolitową naszego organizmu. Odpowiednim wyborem jest naturalna woda mineralna np. Piwniczanka. W czasie ćwiczeń warto bowiem zwrócić uwagę na skład wody i sięgnąć po tę wysokozmineralizowaną. Pozwoli ona nie tylko ugasić pragnienie, ale również uzupełnić utracone podczas treningu minerały, takie jak magnez czy wapń. Amerykańskie Kolegium Medycyny Sportowej mówi, że jeśli chcemy zwiększyć efektywność treningu, po pierwszą szklankę wody mineralnej, powinniśmy sięgnąć około 10-15 minut przed rozpoczęciem treningu. Wtedy najlepiej sięgnąć po tę nisko nasyconą CO2. W czasie ćwiczeń zaś, po butelkę z wodą musimy sięgać regularnie co około 20 minut i wypijać jej powoli od 150 do 350 ml. Warto również pamiętać, że dobra woda to taka o odpowiedniej temperaturze. Zbyt zimna może powodować chorobę dróg oddechowych. Zbyt ciepła zaś będzie wolniej wchłaniania przez organizm.

W czasie intensywnych ćwiczeń, które nie trwają dłużej niż godzinę powinniśmy sięgnąć po wysokozmineralizowaną wodę mineralną. Pozwoli ona dostarczyć do organizmu utracone minerały. Jednak jeśli trening trwa dłużej, warto wybrać napój izotoniczny, który z łatwością można przygotować samodzielnie na bazie wody mineralnej. Wystarczy, że do pół litra wysokozmineralizowanej wody dodamy 1/8 łyżki soli morskiej, 2 łyżki miodu i pół szklanki świeżo wyciśniętego soku z cytryny lub pomarańczy i wszystko dokładnie wymieszamy. Co charakteryzuje napoje izotoniczne? Pozwalają uzupełniać zapasy glikogenu w mięśniach, a dzięki sodowi efektywnie wchłaniać płyn i dbać o gospodarkę wodną organizmu. Napój izotoniczy przygotowany w domu będzie miał sprawdzony skład i będzie pozbawiony konserwantów.

Oznaki świadczące o odwodnieniu

Oprócz tego że musimy wiedzieć, ile pić w trakcie treningu, warto dodatkowo obserwować swój organizm w czasie ćwiczeń pod kątem odwodnienia. Jeśli przed oczami, zwłaszcza podczas szybkiego wstawania, pojawiają nam się mroczki, może to świadczyć o zaburzonej gospodarce wodno-elektrolitowej. Bóle mięśni i skurcze to zbyt mała ilość sodu i potasu w organizmie. Również palpitacje serca świadczą o za niskim poziomie elektrolitów. Kolki to natomiast znak, że jelita podczas pracy zaabsorbowały zbyt dużo wody i wymagane jest jej uzupełnienie. Aby nie dopuścić do nieprzyjemnych skutków odwodnienia warto pić odpowiednie ilości naturalnej wody mineralnej podczas treningu regularnie.