Trzy sposoby, jak zapobiec odwodnieniu organizmu

Trzy sposoby, jak zapobiec odwodnieniu organizmu

Pozornie niegroźne odwodnienie, niesie za sobą poważne skutki. Może doprowadzić do zaburzeń trawienia, problemów ze stawami czy nawet drgawek. To tylko niektóre z zagrożeń, jakie niesie, bo brak wody jest dla naszego organizmu naprawdę niebezpieczny. Co może się stać, gdy zapomnimy o piciu odpowiedniej ilości wody? Jak dbać o zdrowie i zapobiec odwodnieniu organizmu? Dlaczego picie wody jest ważne? Czytaj poniżej!

Jak objawia się odwodnienie?

Warto wiedzieć, że pragnienie odczuwamy już wtedy, gdy tracimy około 1% objętości wody z naszego organizmu. Nie potrzeba więc wiele, by organizm zasygnalizował nam, że powinniśmy sięgnąć po płyny. Pierwsze objawy odwodnienia to suchość w ustach, zmniejszona ilość produkowanego moczu i jego ciemniejsza barwa. Rzadsze wyprawy do łazienki, powinny być więc dla nas najbardziej czytelnym sygnałem, że pijemy za mało. Kolejne symptomy odwodnienia to wstrzymanie wydzielania potu, nudności czy skurcze mięśni.

Odwodnienie to poważny problem!

Dlaczego powinniśmy pić dużo wody? Bo brak dostarczenia organizmowi odpowiedniej ilości płynów wpływa na jego całościowe funkcjonowanie. Bez wody czujemy się zmęczeni, mamy mniej energii. Brak płynów osłabia również pracę poszczególnych organów. Deficyt wody, a co za tym idzie składników mineralnych, prowadzi do zaburzeń trawienia. Wrzody, nieżyt żołądka, choroba refluksowa mogą być właśnie wynikiem niedostarczenia organizmowi odpowiedniej ilości płynów.

Innym problemem wynikającym z odwodnienia są zaparcia. Okrężnica to magazyn, z którego organizm czerpie wodę, by przekazać ją do innych organów. Gdy wody brakuje, materiał przechodzi przez jelita wolniej, a czasami zostaje zupełnie zablokowany, powodując zaparcia. Permanentne odwodnienie skutkuje też problemami ze stawami, które w dużej mierze składają się z tkanki chrzęstnej. Kiedy dochodzi do odwodnienia, tkanka jest osłabiona i podatna na uszkodzenia, a co za tym idzie, na ból. Brak odpowiedniego nawodnienia może skutkować również problemami ze skórą i powstawaniem zmarszczek.

Warto wiedzieć, że nie każda woda mineralna dostarczy organizmowi taką samą ilość składników mineralnych. Jeśli chcemy dostarczyć organizmowi jak najwięcej cennych minerałów, warto sięgnąć po wysokozmineralizowaną wodę mineralną np. Piwniczankę. Jak dbać o odpowiednie nawodnienie? Weź pod uwagę nasze trzy wskazówki!

Wprowadź rutynę

Przyjęto, że człowiek powinien wypijać dziennie około 8 szklanek wody. Dla niektórych taka ilość wydaje się być nieosiągalna. Tymczasem, dzięki piciu wody mineralnej o określonych porach, z łatwością można wypracować w sobie ten nawyk. Pierwszą szklankę wody mineralnej powinniśmy wypijać tuż po przebudzeniu. Dzięki temu oczyścimy organizm z toksyn, które wytworzyły się w organizmie przez całą noc. Ostatnią szklankę wody powinniśmy wypić natomiast zaraz przed snem. Pomoże to uchronić mózg przed udarem, a serce przed zawałem. W czasie dnia, pamiętajmy, by butelka z wodą zawsze była blisko nas – na biurku, czy stole. Będziemy mogli sięgnąć po nią bez odrywania się od obowiązków. Picie wody małymi porcjami będzie dla naszego organizmu najbardziej efektywne.

Czasami pij więcej

Ilość wody, którą powinniśmy wypić zależy również od tego, czym aktualnie się zajmujemy. Bardzo ważne, by zadbać o odpowiednie nawodnienie po wysiłku fizycznym, picie w czasie ćwiczeń jest niezbędne (http://piwniczanka.pl/baza-wiedzy/picie-wody-mineralnej-w-czasie-cwiczen-jest-niezbedne)! Ćwicząc, warto sięgnąć po wysokozmineralizowaną wodę mineralną, która dostarczy organizmowi wypłukiwanych składników mineralnych takich jak magnez i wapń. Więcej wody powinniśmy pić również w czasie upałów, kiedy wydalanie wody wraz z potem jest zwiększone oraz podczas odchudzania (http://piwniczanka.pl/baza-wiedzy/dlaczego-podczas-odchudzania-warto-pic-wode-mineralna-podpowiadamy).

Korzystaj z trików

Jeśli masz problem z kontrolowaniem tego, ile pijesz, korzystaj z rozmaitych udogodnień. Możesz ściągnąć na swój smartfon aplikację, która podpowie ci, czy nie piłeś dziś za mało. Możesz też rozpisywać na butelce „cele”, które chcesz osiągnąć. Jeśli do godziny 15.00 chcesz wypić pół butelki wody, zapisz godzinę w odpowiednim miejscu na butelce. Z każdym łykiem będziesz bliżej celu. Jeśli woda po pewnym czasie staje się dla Ciebie monotonna, dodaj do szklanki plasterek cytryny, listek mięty czy mrożone maliny. Naturalnie zmienisz jej smak na taki, na jaki masz ochotę.

Nawodnienie organizmu jest niezmiernie ważne. Pamiętajmy o tym, układając dietę czy plan dnia. Nie może zabraknąć w nim miejsca na odpowiednią ilość wody.