Wpływ regularnego picia wody na umysł

Wpływ regularnego picia wody na umysł

Zaburzenia koncentracji, pamięci oraz postrzegania – to tylko niektóre z objawów odwodnienia. Niestety z jej regularnym spożywaniem problemy ma wciąż spora grupa Polaków. Nieważne czy pracujemy fizycznie, czy w domu, zawsze warto mieć w zasięgu ręki dobrą wodę mineralną i przez cały dzień nawadniać organizm. Dlaczego nigdy nie powinniśmy dopuścić do tego, żeby chciało nam się pić? Jakie składniki mineralne zawarte w Piwniczance wspomagają pracę mózgu? Na te i kilka innych pytań odpowiemy w poniższym artykule.

Przyczyny i objawy odwodnienia

Odwodnienie organizmu może przejawiać się na wiele sposobów, jednak zawsze niekorzystnie wpływa na nasz ogólny stan zdrowia. Jak często zdarza nam się bagatelizować pierwsze, subtelne oznaki deficytu wody? Raz na miesiąc, kilka razy w tygodniu?  W gruncie rzeczy nigdy nie powinniśmy dopuszczać do sytuacji, w której jesteśmy spragnieni. Wysoce prawdopodobne jest, że już wtedy nasz organizm jest w 2-3 % odwodniony. Wbrew pozorom, efekty nawet tak niewielkiego uszczerbku są już odczuwalne. Dlatego wyrobienie sobie zdrowego nawyku sięgania po wodę, nie tylko korzystnie wpłynie na ciało, a także poprawi nasze samopoczucie.

Tak jak wspominaliśmy, niedobór wody w organizmie ma wiele postaci. Senność, zmęczenie i bóle głowy – to tylko jedne z pierwszych  niepokojących sygnałów do uzupełnienia płynów (proporcjonalnie do stopnia odwodnienia, będą coraz bardziej uciążliwe i niebezpieczne). Pamiętaj, że ludzki organizm może przetrwać bez pożywienia kilka tygodni, bez wody – kilka dni. Jest ona niezbędna do właściwego funkcjonowania wszystkich narządów wewnętrznych. Jeżeli chodzi o mózg, to jej niedobór może być przyczyną problemów w funkcjonowaniu procesów myślowych. Brak wody ma negatywne skutki zarówno przy pracy umysłowej jak i fizycznej. Nawet lekkie odwodnienie, oddziałuje negatywnie na pamięć krótkotrwałą, logiczne myślenie i inne procesy kognitywne. Natomiast trzeźwy umysł i odpowiedni czas reakcji pozwala na zachowanie bezpieczeństwa, co może uchronić przed urazem lub ciężkim uszczerbkiem na zdrowiu.

Mózg lubi dobrą wodę

Woda stanowi ok. 82 proc. ludzkiego mózgu, a co za tym idzie – jest konieczna do jego prawidłowej pracy. Warto jednak zwrócić uwagę na zawartość i proporcje składników mineralnych na etykietach producentów wód mineralnych. Zwłaszcza na magnez — jeden z najistotniejszych biopierwiastków dla naszego organizmu. Aby miał on faktyczne znaczenie fizjologiczne powinno go być powyżej 60 mg w jednym litrze. Piwniczanka ma aż 87 mg tego składnika w litrze. Spowalnia on procesy starzenia się mózgu i zapobiega rozwojowi demencji starczej. Ten pierwiastek jest niezbędnym i nieocenionym sprzymierzeńcem w profilaktyce schorzeń neurologicznych. Wysokozmineralizowane wody mineralne, takie jak Piwniczanka, dzięki wysokiej zawartości magnezu pozwalają na skuteczne uzupełnianie jego niedoborów.

Magnez ma liczne właściwości:

  • w okresie prenatalnym bierze udział w budowie kory mózgowej i procesie tworzenia neuronów,                                  
  • reguluje przewodzenie impulsów nerwowych między neuronami oraz w ich obrębie, ponadto odpowiada za właściwe przewodzenie impulsów elektromagnetycznych,
  • nie dopuszcza do nadmiernego uwalniania neuroprzekaźników, dzięki czemu działa korzystnie na organizm w sytuacjach stresowych,
  • właściwy poziom magnezu pozytywnie wpływa na koncentrację, poprawia wydolność organizmu i redukuje symptomy zmęczenia.

Kropla drąży skałę nie siłą, lecz ciągłym padaniem

W dzisiejszych czasach, większość z nas nie dba o regularne odstępy między posiłkami oraz ćwiczenia w celu poprawienia kondycji fizycznej. Najlepsze efekty uzyskujemy jednak właśnie dzięki wspomnianej konsekwencji i regularności, a nie pojedynczym zrywom.  Problemy z organizacją czasu? Z pomocą przychodzi prosty nawyk. Wystarczy szklanka wysokozmineralizowanej wody mineralnej (dostarczymy organizmowi najwięcej niezbędnych składników) na początku każdej godziny. Jest to dobre rozwiązanie dla osób żyjących w pośpiechu, zapominających o odpowiednim nawadnianiu organizmu. Trzymajmy butelkę wody zawsze w zasięgu wzroku, a na pewno częściej będziemy po nią sięgać.

 

Artykuł powstał we współpracy z programem "Woda dla zdrowia".